Epäonnistumisesta onnistumiseen

Posted by:

Samalle viikonlopulle sattui kuluvan talven paskin ja paras hiihtolenkki. Epäonnistuneella hiihtoreissulla ladut olivat onnettomassa kunnossa, välillä tuli lunta vaakatasossa suoraan silmiin, oli lähes plussakeli ja ladut tukkeutuivat uudesta lumesta, oma energiataso oli heikko ja suksien voitelu täysin epäonnistunut. Epäonnistunut voitelu johti siihen, että lumi jääti suksien pohjiin pahimmillaan monen sentin kerroksiksi ja eteenpäin ei päässyt edes alarinnettä ja silloin kun pääsi, meno oli tökkivää ja jopa vaarallista. Muutamien kilometrien matkaan kului käsittämättömän paljon aikaa ja monta kirosanaa. Keho oli voimaton, hengitys ei kulkenut. Olin valmis polttamaan sukset.

 

 

 

Mitä jos olisin polttanut sukset ei-niin-miellyttävän-hiihtoreissun jälkeen tai vähintäänkin jättänyt sen talven viimeiseksi hiihdoksi? Huonon kokemuksen jälkeen hiihtämisen harkitseminen toisi aina mieleen kaikki negatiiviset ja epäonnistuneet asiat lajiin liittyen, eikä se varmasti rohkaisisi aloittamaan tai kokeilemaan lajia uudelleen. Epäonnistumisia kun sattuu meille jokaiselle. Eikä huono hiihtolenkki edes ollut ”maailman tai kaikkien muiden vika”, vaikka se ensin tuntui siltä. Se oli omaa huonoa arviointikykyä ja osaamattomuutta. Miksi en syönyt paremmin ennen lenkkiä? Miksi en tarkistanut ja ennakoinut säätä? Miten olisin voinut huoltaa suksiani paremmin? Entä muut varusteet?

 

Huonosta kokemuksesta huolimatta päätin vielä yrittää. En ottanut aika enkä matkatavoitetta, ainoastaan fiilistavoitteen. Hiihdän niin kauan kuin se on mukavaa. Seuraavana päivänä keli oli toinen. Aurinko paistoi täydeltä terältä ja ilma oli selvästi pakkasen puolella. Suksi toimi, liukui ja piti. Ladut olivat osittain juuri kunnostetut, mikä teki hiihdosta helppoa. Oma energiataso oli korkealla hyvin nukutun yön ja ravitsevan ruuan jälkeen. Oli helppo hymyillä, nauttia raittiista ilmasta, auringosta, liikunnan ilosta ja sen tuomasta hyvästä olosta. Kilometrejä kertyi parisenkymmentä ja tunsin itseni vahvaksi ja kykeneväksi. Nyt viimeisin muistijälkeni lajista on positiivinen ja voimaannuttava. Lajin pariin on helppo palata.

 

Onnistuneeseen ja miellyttävään suoritukseen on helppo palata ja siitä voi ammentaa motivaatiota tuleviinkin suorituksiin. Vaali onnistumisiasi, ne kantavat vaikean hetken yli paremmin. Niin urheilussa kuin elämässä yleensäkin, myös epäonnistumisia mahtuu joukkoon ja niitä on hyvä oppia sietämään. Aina ei voi olla hyvä päivä, aina ei voi onnistua. Epäonnistumista ei kannata pelätä, vaan sen mahdollisuuteen kannattaa varautua, koska niitä tulee ennemmin tai myöhemmin. Epäonnistumisen hyvä puoli on, että se voi johtaa kehittymiseen. Se paljastaa virheitä, joihin voi vaikuttaa tai joita voi korjata. Ota epäonnistuminen vastaan oppimisena, älä rangaistuksena tai ”huonona karmana”. Monesti puhutaan epämukavuusalueesta, joka tuntuu olevan trendisana. Tosiasia kuitenkin on, että epämukavuusalueella tapahtuu kehittymistä. Mitä vähemmän olet epämukavuusalueella, sitä kapeammaksi mukavuusalueesi käy.

 

Valitettavan yleinen epäonnistuminen tai virhe on liikunnan liian raju aloittaminen suoraan sohvalta. Jos heti alkuun liikkuu pitkiä aikoja, liian kovalla teholla ja liian usein, harrastuksella on iso riski päättyä nopeasti epäonnistumisen tai kyvyttömyyden tunteeseen ja ”suksien polttamiseen”. Vaikka liikuntaharrastuksen aloitus onkin erittäin suositeltavaa, tee se maltilla. Ole armollinen itsellesi ja kehollesi. Tärkeintä on, että ylipäätään aloitat ja olet sitkeä, pitkäjänteinen. Jos et ole tottunut aikaisemmin liikkumaan, ei ole realistista kopioida netistä triathlonistin harjoitusohjelmaa ja aloittaa sillä. Jos et ole tottunut aikaisemmin liikkumaan, luultavasti saat alkuun lihaksesi ja ehkä myös nivelesi kipeäksi. Jos et ole tottunut aikaisemmin liikkumaan, ehkä huomaat että joudutkin miettimään ajankäyttösi uudelleen. Ehkä huomaat myös arkiaskareiden helpottuvan. Ehkä huomaat unen maistuvan paremmalta ja olet virkeämpi. Ehkä kauppakassit eivät olekaan enää niin painavat. Ehkä housut sujahtavat helpommin päälle.

Älä siis lopeta ensimmäiseen tai toiseenkaan vastoinkäymiseen! Arvioi tilanne uudestaan ja tee tarvittavat korjaukset. Kokeile uudestaan, kokeile toisella tavalla! Jos aloittaminen tai aloittamisen jatkaminen, ehkä epäonnistumisten arvioiminen tai muutosten tekeminen tuntuvat hankalilta, pyydä rohkeasti apua! Onhan kyse omasta terveydestäsi ja hyvinvoinnistasi!